ТИПОГРАФСКАЯ ЛЕТОПИСЬ

(Полное собрание русских летописей, т.XXIV, М., Языки русской культуры, 2000)

В лето 6713 приидоша Немци и Венедици и Фрязи на Царьградъ и взяша его и вероу свою оуставиша в немь, а церкви разграбиша. Того же лета преставися князь Олегь Черниговскый и съ сыномъ своимъ. Того же лета падеся церкви съборьнаа в Ростове Оуспениа святыа Богородица.

В лето 6726 священа бысть церковь святыхъ мученикъ Бориса и Глеба в Ростове августа 25 епископомъ Кириломъ. Того же лета взяша Болгаре Оустюгъ. Тое же зимы иде Инъгваръ, князь Рязанский, на Половци и победи ихъ.

В лето 6744 пришедше безбожнии Татарове, поплениша всю землю Болгарскую и градъ ихъ Великый взяша и изсекоша всехъ моужи и жены и дьти, а прочихъ в полонъ взяшя. Того же лета бысть знамение въ солнце: месяца августа 3, в неделю по обедехъ видьша вси, яко месяць 4 дний.

В лето 6745 Батыева рать. Тое же зимы царь Батый взя градъ Рязань и всю землю Рязанскую, месяца декабря въ 21 день, а князя Юрьа Инъгваровича оуби и кнеиню его и дьти его, и поиде на Коломну. Князь же великый Юрьи посла противу имъ сына своего Всеволода, и с нимъ князь Романъ Инъгваровичь Рязанский и воевода Еремей Глебовичь. И сретостася с Татары оу Коломны и бистася крепко, и тоу убиша князя Романа и воеводу Еремеа, а Всеволодъ оубежа к Володимерю. А Батый иде к Москве и взя Москву, и воеводу оубиша Татарове, Филипа Нянка, а князя Володимера, сына Юрьева, руками яша. И поидоста к Володимерю. А князь великый Юрьи иде за Волгоу и ста на Сити съ всеми силами, а Татарове же приидоста к Володимерю месяца февраля въ 3 день, въ вторникъ, преже мясопуста за неделю, а Володимерцы затворишяся въ градь съ Всеволодомъ и съ Мстиславомъ, а воевода бе оу нихъ Петръ Ослядюковичь. Татарове же, шедъ, взяша Суздаль в пятокъ, а в суботу опять приидоша к Володимерю. Князь же Всеволодъ и владыка Митрофанъ видеста, яко взятоу быти граду, внидоша в церковь святоую Богородицю и постригошяся вси въ аггельскый образъ оть владыкы Митрофана. Татарове же взяша градъ месяца февраля въ 7 день, в неделю мясопоустную, по завтрени, внидоша съ всехъ странъ въ градъ по примету чересъ стъну и избиша всехъ. И поидоша оттоле на великого князя Юрьа, а друзии идоша к Ростову, а инии къ Яраславлю, а инии на Волгоу и на Городець, и ти поплениша все по Волзе и до Галича Мерскаго, а ини идоша къ Переаславлю в тьй градъ взяша. И оттоле всю тоу страну и городи мнози поплениша: Юрьевъ, Дмитровъ, Волокъ, Тверь -- тоу же и сынъ Яраславль оубиша -- и до Тръжьку; несть имъ места, идеже не воеваша, а на Ростовьской и Соуздалской земли взяша городовъ 14, опроче слободъ и погостовъ, въ одинъ месяць февраль, кончающеся лету 45-му.

В лето 6747 посла Батый царь Татаръ и взя градъ Переаславль Роуский и церковь архаггела Михаила съкроушиша и епископа Симеона оубиша, а иноую рать послаша на Черниговъ. Слышавь же князь Мстиславъ Глебовичь, вноукъ Святославль Олговича, и срете ихъ, бися с ними крепко. И побеженъ бысть Мстиславъ, и градъ взяша, а епископа оставиша жива и ведоша и в Лоуховъ и оттоле поустиша его. На тоу же зиму взяша Татарове Мордовскую землю и Моуромъ пожгоша и по Клязме воеваша и градъ святыа Богородица Гороховець пожгоша и идоша въ станы своя. Бе же пополохъ тогда золъ по всей земли, саме бо себе людие не ведяху, кто где бежить отъ страха.

В лето 6763 приехаша численицы ис Татаръ и съчтоша всю землю Роускоую и поставиша десятникы и сотникы и тысячникы, толико не чтоша игоуменовъ, поповъ и черньцовъ, хто слоужить святымъ церкьвемъ. Се же все бысть на Роуской земли грехъ ради нашихъ.

В лето 6767 приехаша в Новъгородъ оканнии сыроядци Татарове Беркой и Касачикъ и з женами своими и иныхъ много множество и съчтоша весь Новъгородъ.

В лето 6785 прииде князь великый Дмитрей Александровичь Переаславский в Новъгородъ на столъ и сяде на столе в неделю Всехъ святыхъ. А князи вси поидоша во Ордоу: князь Борисъ Ростовский с кнеинею и з детми и брать его Глебъ съ сыномъ Михаиломъ и князь Феодоръ Ростиславичь Яраславский, вноукъ Мстислава Давыдовича Смоленского, и князь Андрей Александровичь и инии князи мнози. Тогда же Борисъ Василковичь преставися в Орде септемврия въ 16, кнеини же его Мариа съ сыномъ своимъ Дмитреемъ вземше тело его и несоша в Ростовъ и положиша и в соборней церкви святыа Богородица на левой стране ноября въ13. Князи же вси со царемъ Менгоутемеремъ поидоша въ войноу на Ясы. И пристоупиша Роусстии князи къ Ясьскомоу граду къ славному Дедяковоу и взяша его месяца февраля въ 8 и многоу корысть и полонъ взяша, а противныхъ избиша бесчислено, градъ же ихъ огнемъ пожгоша. Царь же Менгоутемерь добре почести и князи Роусскиа и похвали ихъ велми и, одаривъ ихъ, отпусти коевождо во свою отчиноу.

В лето 6789 князь Аньдрей Александровичь испроси собе княжение великое подъ братомъ своимъ старейшимъ княземъ Дмитреемъ и приведе съ собою рать Татарскую Кавгадыа и Алъчадыа. И прииде с ними к Моурому, и с нимъ бояринъ его Семенъ Тонглиевичь и иные коромолникы. И посла по князя Феодора Ростиславича и по князя Михаила Ивановича, вноука Всеволожа, и по Костянтина Борисовича и по иные князи и поиде с ними ратью на Переславль, а Татарове разсыпашяся по всей земли, Моуромъ поусть сътвориша, около Володимеря, около Соуздаля, около Юрьева, около Переславля все поусто створиша и пограбиша и в полонъ поведоша моужи и жены и дети. А князь великы бежа ис Переелавля в мале дроужине, а Татарове испоустошиша грады и волости, села и погосты, монастыри и церкви пограбиша, иконы и кресты и съсоуды священыа и пелены и книгы и всякое оузорочье пограбиша. Такоже и около Ростова и около Тръжьку и около Твери по самой Торжекъ пусто створиша, многихъ же людей избиша, а инии отъ мраза изомроша. Все же то зло створи князь Андрей съ своимъ Семеномъ Тонглиевичемъ, добиваяся княжениа великого, а не по старейшиньству. Татарове же много зла сътвориша, отъидоша.

В лето 6825 прииде из Орды князь Юрьи Даниловичь на великое княжение и приведе съ собою Татары Кавгадыа и Астробыла, и поиде къ Твери. И бысть имъ бой съ княземъ Михаиломъ 40 връстъ за Тверью, на Бортеневе. И одоле князь Михайло и брата княжа Юрьева Бориса и кнеиню Юрьеву Кончака роуками яша и ведоша ихъ во Тверь. И тамо зельемъ оуморена бысть великаа кнеини Юрьева Кончака, сестра царева, нареченная во святомъ крещении Агафиа, и везоша ее съ Твери в Ростовъ и положиша ю въ церкви святыа Богородица в Ростове. А князь Юрьи бежа к Новугороду. И пришедъ изъ Новагорода и доконча съ княземъ Михаиломъ, что имъ обема итьти въ Орду вместе. И князь Юрьи напередъ поиде в Орду.

В лето 6847 поиде въдроугие во Орду изъ Твери князь Александръ Михайловичь, и с нимъ князь Василей Давыдовичь поиде, Яраславский, а князь великы Иванъ выиде из Орды тогда и сынове его, а его доумою и послалъ царь Озбякъ по князя Александра и по князя Васильа. А князь великы Иванъ нача просити оу Новгородцевъ дроугаго выхода, глаголя: "Дайте ми запросъ царевъ". Новогородцы же отвещаша: "Того оу насъ изначала не бывало". И не даша емоу. Того же лета оубьенъ бысть князь Козелский Андрей Мстиславичь отъ своего братанича Васильа, Пантелеива сына, июля 23. Тое же осени князь великы Иоанъ отпусти в Орду сынове свои: Семена, Иоана и Андреа. Тое же осени оубиша в Орде оканнии Татарове князя Александра Михайловича и сына его Феодора, повелениемъ царя Озбяка, и разоимаша ихъ по сставомъ.

О Московскомъ взятии отъ царя Тахтамыша Исходящи второмоу летоу царства Тахтамышова, и посла Татаръ своихъ в Болгары, еже есть градъ на Волзе, и повеле торговци Русские избити и гости грабити, а суды ихъ с товаромъ отьимати и попровадити к себе на перевозъ, а самъ съ яростию, събравъ воа многыи, поиде къ Волзе съ всею силою своею, и превезеся на сю стороноу Волги съ всею силою своею и поиде изгономъ на великого князя Дмитреа Ивановича и на всю землю Роусскоую и идяше безвестно, внезапоу, с умениемъ и тако всемъ злохитриемъ не дадящи передъ собою вести, да не оуслышанъ боудеть на Роусской земли приходъ его. Слышав же то князь Дмитрей Костянтиновичь Соуждалскый, посла два сына своа къ царю Тахтамышу: князя Василиа, князя Семена. Они же, пришедше, не обретоша его, бе бо вборзе идый на Роусь; они же гнаша въследъ его неколико дни и переаша дорогу его на Серначе и поидоша за нимъ съ тщаниемъ дорогою его, състигоша его близъ Рязаньскихъ пределъ. А князь Олегъ Рязаньский срете царя Тахтамыша, донеле же не вниде в землю Рязанскую, и би челомъ ему и бысть помощникъ ему на хрестьане и обведе царя около отчины своеа, земли Рязаньские, и оуказа ему все броды на реце Оце. Потом же, едва прииде весть к великому князю Дмитрею о некоторыхъ доброхотящихъ хрестьаномъ, живущихъ тамо на пределехъ Татарскихъ, възвещающе емоу рать Татарскоую, соуть бо ти на то оустроени тамо, поборници соуще земли Роусстей, великий же князь Дмитрей, слышавъ весть сию, яко самъ царь идеть нань съ множествомъ силы своеа, и нача совокоупляти свои полци ратнии и иде изъ города Москвы, хотя ити противу21 Татаръ, и начать22 с братьею своею и съ всеми князи Роусскими о томъ думати, яко ити23 противоу безбожнаго царя Тахтамыша. И обретеся разность в нихъ: не хотяхоу помагати, не помяноуша бо пророка Давида, глаголюща: "Се коль добро и коль красно, еже жити и брати вкоупе", и дроугому приснопомнимоу рекшоу: "Дроугь дроугоу да пособляа и брать братоу помагаа, яко градъ твердъ есть". Бывшоу же промежи ими неодиначству и неимоверьствеу, и то познавъ и разоумевъ великий князь Дмитрей Иоанновичь, и бысть въ недооумении и в размышлении, и поиде в градъ свой Яраславль, такоже и на Кострому. А Кипреанъ митрополитъ виде в граде Москве мятежь великъ, и бяху людие смоущении, яко овца, не имуща пастыря, возмятоша бо ся гражане, овии хотяхоу сести въ граде и затворитися, а дроузии бежати помышляхоу. И бывши распри промежи ими велице, овии с рухлядию въ градъ вмещающеся, а дроузии изъ города бежахоу, ограблени суще; и пакы сътвориша вечие, позвониша въ все колоколы и сташа соуимомъ народъ, мятежников же и крамолниковъ, иже хотяху изыти изъ града, не токмо не поущахоу ихъ, но и грабляху, ни самого митрополита не постыдешяся, ни бояръ великихъ не оустрамишяся, но на всехъ огрозишяся и сташа на всехъ воротехъ градныхъ и свръху камениемъ шибаху, а доле на земли стоаху съ ороужии обнаженными и не пущаху никого же выйти изъ града; едва оумолени быша, позде некогда выпустиша ихъ изъ града и то ограбивше. Граду же единаче мятоущеся, аки морю в велице боури, ни откоуду же оутешение обретши, но паче болшихъ золъ ожидающе, потом же приеха к нимъ в городъ некоторы князь Литовский, именемъ Остей, вноукъ Олгердовъ, и той окрепи народы и мятежъ градный оустави и затворися с ними въ граде и седе съ множествомъ народа, соущаго въ осаде. Царь же Тахтамышъ, перешедъ Окоу, преже всехъ взя градъ Серпоховъ и огнемъ пожже, оттоудоу же прииде к Москве градоу, напрасно оустремився и наполнився духа ратнаго, волости и села воюющи и жгоущи, а народы хрестьанскиа секуще и оубивающе всяческы, а иные в полонъ емлюще. И прииде ратию къ городоу к Москве съ всею силою Татарскою месяца августа въ 23 день, в понеделникъ. И приидоша не все полци к городу и начаша въпрашивати, кличюще: "Есть ли зде в городе великий князь Дмитрей"? И отвещеваху имъ изъ города съ забралъ, глаголюще: "Несть его въ граде". И Татарове же отстоупиша и поехаша около всего города, обзирающе и расмотряюще пристоуповъ и рвовъ и врать и забралъ и стрелниць. И пакы сташа, зряши на градъ. Тогда же доблии людие въ граде моляхоуся день и нощь и пристояще постоу и молитве, ожидающе смерти, готовящеся с покааниемъ и с причастиемъ и съ слезами, инии же недоблии человеци и начаша обходити по дворомъ, износяще изъ погребовъ меды господьскыя и пиахоу до великого пиана и къ шатанию дръзность приложиша, глаголюще: "Не оустрашаемся поганыхъ Татаръ нахождениа, селикъ твердъ градъ имуще, егоже соуть стены камены и врата железна, не стерпять бо ти долго стояти подъ городомъ нашимъ, соугоубъ страхъ имоуще, изъ града соуть бойци, а вне града князей нашихъ совокупляемыхъ нахождениа блюдоутся". И пакы възлязящи на градъ и пиани соуще шатахуся и роугающеся Татаромъ образомъ безстоуднымъ, досаждающе и словеса износяще исполнь оукоризны и хоулы кидаху на ня, мняхуть, яко толко силы Татарскиа. Татарове же прямо к нимъ на градъ голыми саблями своими машуще, образомъ аки тинахоу, накивающе издалеча. И в тый день к вечероу те Половци отстоупиша отъ града. Наоутреи же самъ царь приступиша съ всею силою своею подъ городъ, гражане же оуспевше с города силоу велику и оужасошяся зело. Татарове же таки поидоша к городоу; гражане же поустиша на нихъ по стреле, они же паче своими стрелами стреляхоуть на городъ, аки дождь оумноженъ зело, не дадоуще прозрети, и мнозии стоящей на градныхъ забралахъ отъ стрелъ падахоу язвении, одолевахоуть бо стрелы Татарские паче, нежели градские, бяхоуть бо оу нихъ стрелци гораздни велми, овии отъ нихъ стояще стреляхоу, а инии скоро рищоуще, изоущени соуще, а друзии отъ нихъ на конихъ скоро ездяще на обе роуце, напередъ и назадъ, скоро и оулоучно, безъ прогрехи стреляхоу, а инии отъ нихъ створивше лествицю и прикланяху къ граду и лазяхоуть на стены. Гражане же, водоу в котлехъ варяще и кипятнею лиахоуть ихъ, ти такъ возбраняхоуть имъ. Отшедшимъ же имъ и пакы престоуплешимъ, и тако по 3 дни биахуся межи собою, перемагающе. Егда бо Татарове пристоупаху близъ стенъ градскыхъ, тогда же гражане, стрегоуще градъ и соупротивящеся имъ, възбраняхоуть имъ, овии стрелами стреляють съ забралъ, инии же камениемъ шибахоуть на ня, дроузии же тюфакы пущахоу на ня, а инии самострелы стреляхоуть и пороки шибахоуть, инии поушки великие пущахоу. Един же некто Москвитинъ соуконникъ, Адамъ именемъ, иже бе надъ враты Фроловскыми, и той примети единого Татарина, нарочитый, славный, иже бе сынъ некоторого князя Ординского, и напявъ самострелъ и испоусти стрелоу напрасно на него, еюже язви его сердце гневливое и въскоре смерти ему нанесе. И бысть велика язва Татаромъ и самомоу царю. Сим же тако пребывающимъ, стоа царь оу города 3 дни, а на четвертый день оболга князя ихъ Остея лживыми речьми и лживымъ миромъ, вызвавъ его вънъ из града, и оубьенъ бысть предъ враты града, а ратемъ своимъ всемъ повеле пристоупити къ городу съ все стороны. Сице же бысть облесть князю Остею и всемъ гражаномъ, соущимъ въ осаде той. И стоявшю бо царю 3 дни около города, а на четвертый день въ оутре в полобеда по велению цареву приеха подъ городъ князии Ординьстии и болшие Татарове, рядци царевы, и два князя с ними Суждалскии: Василей да Семенъ, сынове князя Дмитреа Костянтиновичу Соуждалсково, и приидоша подъ градъ близъ стенъ градныхъ и начата глаголахи к народу, соущему во градь: "Царь васъ, своихъ людей, хощеть жаловати, понеже несте повиннии, неже достойни смерти, не на васъ бо воюа пришелъ, но на князя вашего великого опочился есть. Вы же милованиа достойни есте и ничего же иного требуеть отъ васъ, разве толко изыдете противу ему въ стретение с честию и с дары, купно же и съ княземъ своимъ, хощеть бо видети градъ сей и внити в него и побывати в немъ, а вамъ дароуеть миръ и любовь свою, а вы ему врата градные отворите. Такоже князи Суждалские глаголаху: "Имете намъ веры, мы бо князи ваши есмь хрестьанстии, вамъ бо глаголемъ и правдоу даемъ на томъ". Народъ же хрестьанстии льстишяся, ослепи бо ихъ злоба Татарскаа и омрчачи а прелесть Бесерменскаа, ни зпознаша, ни помяноуша глаголющаго: "Не всякому духу имете веры", отвориша бо врата граднаа и выидоша съ княземъ своимъ, с дары многыми къ царю. Такоже и анхимандриты, игумени и попове съ кресты, а по нихъ бояре, болшие люди, и потомъ весь народъ града Москвы. И в томъ часе Татарове начаша сещи напрасно, а князь ихъ Остей прежъ того оубьенъ бысть подъ градомъ. Иссекоша всехъ безъ милости: архимандритовъ, игуменовъ и всехъ священ-никовъ, такоже бояръ и всехъ людей. И тоу бяше видети святыа иконы повръжены на земли лежаща и кресты честныа ногами топчемы и обоиманы и ободраны. А Татарове таки поидоша въ градъ, секоуще, а ини по лестницамъ на городъ взидоша, никомоу же възбраняющу имъ. И бысть въ граде сеча зла, а воне града такоже сеча велика. Колико же сечаху, яко роукы и плещи ихъ измолкоша и сила ихъ изнеможе, саблям же ихъ остриа притоупишяся. Людие же хрестьанстии, сущий въ градъ, бегающе по оулицамъ семо и овамо, скоро рищуще толпами, вопиюще вельми, глаголюще, бьюще в перси своа, не имуще, гдь избавитися отъ поганыхъ или гдь отъ смерти избыти или отъ остриа меча оубежати или камо оукрытися отъ ищущихъ изяти душа ихъ, оскоуде бо князь и воеводы ихъ и все воиньство потребися и ороужиа ихъ до конца изчезоша. И мнози отъ нихъ въ церквехъ каменныхъ затворяхоуся, но и тамо не избыша: разбивающе безбожнии силою двери и мечи изсекаху соущихъ в нихъ; возведе вопль великъ и крикъ страшенъ бываше, изводяще бо вся отвсюду хрестьане и одирающе до послъднее наготы и тако мечю предаяху, церкви же разграбиша, олтаря же и места святаа оскверниша, кресты же честныа и святыя иконы чюдныа одраша, оукрашеныа златомъ и сребромъ и жемчюгомъ и камениемъ многоценнымъ, и съсоуды церковныа священныа златыа и сребряныа и многоценныа поимаша, просто же рещи, многое множество бесчисленое не токмо града того, но и всехъ властей его и иныхъ градъ снесеное тоу, твердости ради града того, все безвестно створиша. Такоже и многое множество казны великого князя вскоре разнесоша, еще же и бояръ старейшихъ казны многы и долговременствомъ збираеми и въ благоденьстве исполнены, то все взяша на расхыщение. Такоже и сущихъ въ градь соурожанъ и соукониковъ и купцевъ и всехъ людей храмы наполнены соуть богатьства и всякого товароу, то все расхытиша и церкви же и монастыри разориша и много оубийственыхъ створиша, въ освященныхъ же олтарехъ кровь многу прольаша, места святаа оскверниша, священникы ороужии избиша, в нихъ же бе Семионъ, архимандритъ Спаскый, и другий архимандрить, Яковъ, и игумени и Попове и дьякони и черньци и черници отъ оуна и до стара, мужескъ полъ и женескъ, все изсечени быша, а инии в воде истопоша, дроузии же огнемъ изгореша, множайши же в полонъ поведени быша, в работу поганскую и въ страну Татарскоую. Бе же в то время въ градь на Москве плачь и рыдание и вопль многь и слезы и крикъ неоутешимый и стонание многое и печаль горкаа и скорбь неоутешимаа, беда нестерпимаа, ноужа неоужаснаа и горесть смертнаа, страхъ и оужасть и трепетъ. Сиа вся приключися за умножение греховъ нашихъ. Взять же бысть градъ Москва месяца августа 26, въ часъ 7 дни и в четвертокъ и огнемъ попаленъ, иже преже векъ чюденъ градъ и многое множество людей бяше в немъ, кипяше богатствомъ и славою, превзыде же вся грады Роусстей земли честью многою, в немь же князи и святителие живяше, по ошествии же мира сего полагахоуся в немъ; в се же время изменися доброта его и отъиде слава его и оуни-чижение прииде нань, не бе в немъ ничтоже благо видети, но токмо дымъ и земля и многа трупиа мертвыхъ лежаща, а церкви камены вне огоревша, внутрь же юду выгоревше и почерневши и полны крови хрестьянскиа и троупиа мертвыхъ, и не бе в нихъ пениа, ни звонениа, никого же приходяща к нимъ, и не бе бо никого въ граде осталося, но бе пустоу в немъ. И ни единъ же токмо сей градъ плененъ бысть, но ини мнози грады и страны, къ Володимерю граду шедше, поплениша Татарове, а людей иссекоша, а иныхъ в полонъ поведоша, а инии ходиша къ Звенигороду и к Можайскоу, и темъ такоже створися, а инии, шедше, Переславль взяша и пожгоша его, повръгше бо его гражане, бегоша на озеро и тамо избыша отъ нахожениа поганыхъ, а инии къ Юрьеву шедше, пограбиша и пожгоша и инии мнозии гради и власти и села и монастыри повоеваша и пожгоша и много зла земли Роусстей сътвориша. Великий же князь Дмитрей Ивановичь в то время бе на Костроме съ княгинею своею и з детми, а брать его князь Володимеръ Андреевичь на Волоце. Стоащу же емоу близъ Волока, совокоупивъ силу около собя, приидоша ратнии Татарове, не ведоующе его тоу. Наехавше имъ на него, онъ же, о Бозе оукрепився, оудари на нихъ: и тако милостию Божиею иныхъ иссекоша, а иныхъ живы поимаша, а инии побегоша. Прибег же къ царю Тахтамышу, поведаша емоу бывшее. Он же, слышавъ то, нача боятися и тако по малу нача отступати отъ града Москвы. Кипреаноу же митрополитоу, избывшу ратнаго нахождениа въ Твери, а мати княжь Володимерова и княгини его избыша в Тръжкоу, а владыка Коломенский Герасимъ 6е в Новегороде Великомъ. Царь же Тахтамышъ, отшедъ отъ Москвы и взя градъ Коломноу и перевезеся оттоудоу за рекоу за Окоу и взя землю Рязанскоую и огнемъ пожже, а людей изсече, а инии разбегошяся, а инии полонъ поведоша многое множество, а князь Олегъ Рязанский оубеже. А царь отъ Рязани поиде къ Орде и отпусти на Роусь посолствомъ шурина своего Шихомата къ князю Дмитрею Костянтиновичю Соуждалскому вкоупе съ сыномъ его, съ княземъ Семеномъ, а другаго сына его, князя Василиа, поятъ съ собою въ Орду. Отшедшимъ же Татаромъ, и потомъ, не по мнозехъ днехъ, благоверный великый князь Дмитрей Иоановичь и брать его князь Володимеръ Андреевичь, кийждо съ своими бояры, приехаста въ свою отчину на Москву и видеша градъ взять и огнемъ пожженъ, а святыа церкви разорены, а троупиа мертвыхъ изсеченыхъ людей лежаща многая множества. О семь сжалиси велми великий князь и слезы пролиа многы. И кто бо не въсплачется таковыа погибели славнаго града сего, или кто не възрыдаетъ о селице народе людей, или кто не жалоуеть селика множества хрестьанска, напрасно и ноужно скончашяся, или кто не потоужить и не посетоуеть сицеваго зря пленениае И повелеша мрътвыхъ телеса хоронити, и даваста отъ осмидесять мертвецевъ по роублю хоронящимъ мертвыя, итого всего выиде отъ погребаниа мертвыхъ 300 рублевъ. Не по мнозех же пакы днехъ и князь велики Дмитрей Ивановичь посла рать свою на князя Олга Рязанского. Князь же Олегъ самъ оубеже, а землю его ратнии до останка пустоу оучиниша, поуще бысть емоу и Татарские рати. Князь же великий Дмитрей Ивановичь посла на Тверь бояръ своихъ Семена Тимофеевича да Михаила Морозова по Кипреана митрополита, зова его к собе на Москву. И прииде октября въ 7 день. Тое же осени князь Михайло Александровичь Тферьский иде въ О]ду съ сыномъ своимъ Александромъ и поиде околицею. Тое же осени князь Борись Костянтиновичь Городецкый поиде в Орду. Тое же осени прииде посолъ къ князю великому Дмитрею Иоановичю отъ царя Тахтамыша. Князь же великый повеле хрестьаномъ дворы ставити и городъ делати. Тое же осени сьехаша Кипреанъ митрополитъ с Москвы на Киевъ, разгнева бо ся на него великый князь Дмитрей того ради, яко не селъ въ осаде на Москве, и посла по Пимина митрополита и приведе его изъ заточениа на Москву и приатъ его с великою честию и любовию на Роусскоую митрополию. Тое же зимы прииде изъ Царяграда Деонисей, епископъ Соуждалский, во свою епископью, генваря 6, а исправи собе архиепископью оу патреарха Нила и соущимъ по собе епископомъ в томъ пределе: в Суждали и в Новегороде и на Городце. И дасть ему патреархъ и все вселенский съборъ фелонь с четырми кресты. Тогда же вынесе изъ Царяграда и страсти Спасовы и мощи многихъ святыхъ.  

О плюндрованю руского панства от литвы и поражцЂ их

Часть  1

Року 1224. Монтвил, князь жмонтский, учувши, же татаре войско князей руских поразили, a половцов, народ валечный, з поль диких выгнали, зобрал войско з Живонбудом князем литовским А, и преложил его гетманом над своим и литовским войском, послал их до Руси, маючи по тому зиму твердую для перебываня рЂк, озер и бродов. A гды землю Рускую вшир и долж, поки им хотЂлося, срогостю поганскою плюндровали, и з великими лупами до Литвы спЂшно уходили, зобрался на них князь Ярослав Всеволодовыч з новгорожаны и, догонивши, литву поразил над Б Двиною рЂкою В \л.426об.\ не без шкоды и своих, где и князь Давыд топорецкийГ забит от литвы зостал, a полон руский отнял Ярослав и додому вернулся в покою.

Литва знову поражена. Потом теж, гды другое войско литовское воевало Полоцкое князство, зараз князь Мстислав Давыдовичь з рицерством смоленским прудко Д на них под Полоцком на неосторожных и на безпечных напал. Там же литвы болшую часть войска збил, a инших догнавши потопил. \л.433об.\

О ятвигах, побратимах литовских. Того жь року ятвяги, побратимове литовские, зобравши войско барзо великое з литвы и з своих ятвягов a втягнувши на руские знищоные панства, краины вси и волости около Пинска, Охожи, Бусовки и Дорогичина ДД побрали Е и спустошили, a гды уже з добычю великою поворочали до своих лЂсных леговиск, теды Василко Романович, князь володимерский, y Дорогичина догонил их и розгромил обозы ЕЕ их, и самых поразил наголову, которому труну и личбы не было, бо барзо много побито, едних самих князей их, яко свЂдчит Нестор, кройникар печерский, забито чотыредесять.

Поражка над литвою. Того жь року [1286] князь Данило з Василком, братом своим, над ятвягами и литвою великое звитязство одержалы Ж, войска их барзо великие збивши, мЂста и всЂ их волости огнем и мечем ажь за Ясолдою и Нарвою рЂками выплендровали ЖЖ, там же великое мнозство христиан з неволи их высвободивши, землю и князство их опановали. A оттоля тягнул Данило з войском на Инфлянты, там же крижаков и нЂмцов поразивши З аж за Ригою, мЂста и волости их огнем и желЂзом сплюндровавши, з великими добычами додому вернулся. Потом Белля, кроль венгерский, яко свата своего, просил o помочь на нЂмцов, котрые ребеллизовали ему, a Данило, маючи люд готовый, тягнул до него з войском. Там же, по звитяженю нЂмцов, сам особою своею будучи, Данило от Белли, кроля венгерского, был ушанованый и великими дары ударованый, и войско уконтентовано руское все. \л.434об.\

О плендрованю Руси от литвы. Мендок, великий князь литовский, выправил сыновцов своих на звоеване Руси, Ердвила або Радивила, Викента ИЙ и Тентила або Феофила К, котрий потым был княжатем полоцким, и росказал им найпервЂй тягнути до Смоленска, мовячи тыми словы: «Котрый з вас що добудет на РусЂ, нехай держит за удЂл и отчизну». A при литовском войску c тыми трома княжаты вышло много жмоит на Русь для сполного лупу и здобычи; яко ж ся им и пощастило, бо Феофил взял Полоцко, a Викент Витебско, a Ердвил в Смоленску и в Друцку килка пригородков з волостями опановал. И так тые три княжата угрунтовавшися в преречоных князствах вЂру святую грецкую або рускую приняли Л, абы тым прихилнЂйше подданых собЂ зъЂднали,

a o Мендога стрыя своего, великого князя литовского, не дбали и звЂрхности его над собоюМ не хотЂли мЂти. Чого не могучи терпЂти Мендог, яко на противных измЂнников своих, послал войско свое Н, хотячи их позабивать, a тоей зелживости О и невдячности помститися над ними. Услышавши то Феофил, княжа полоцкое, з Ердвилом и Викентом Н братия осадили жолнЂрми и умоцнили замки свои людом рицерским, a сами утекли до Данила Романовича Р монархи руского, просячи его o оборону и помочь против Мендогови стрию своему. Теди Данило Романовичь принял преречоных княжат в оборону свою.

Звитязство Данила Романовича над нЂмцами. Року 1257. Гды княжа муравское и ческое Фридрых от шляхты своей был забитым, зять его осЂл на том панствЂ, \л.435.\ поднял тежь был войну против Белли, кроля венгерского. Теды Белля знову прислал до князя Данила Романовича свата своего, просячи его o помочь, a сам ишол до Моравы, а С князь Данило зараз сына своего Лва и Викента, и Ердвила, княжат литовских, выправил з войском великим руским на Ческие панства Т, a сам з другим своим и полским рицерством тягнул за ними. A будучи в чужом панст†пустил загоны всюды, a сам князь Данило в малом почтЂ руского и полского рицерства ишол, где трафил на великие войска немецкие. З котырими У гды ся поткали, найпервЂй войско полское зараз злякшися войска немецкого почали утЂкати Ф. Видячи то князь Данило забЂгл Х и умоцнял их мовячи им: «Стойте, a не утЂкайте, и не подавайте з себе неприятелеви користи, абожь не вЂдаете, же война без упадку не бывает Ц; вшак пришлисте не до невЂст, але до мужев рицерских, лЂшце ест слава рицерская, смерть подняти, нижли утекши соромотне жити. Прето вас прошу, умоцнЂте сердца Ч ваши, a мужне и рицерско против неприятелеви застановЂтеся». Еднак то ляхом не помогло, бо были ему незычливы, але утекали, a оно Ш Лев, сын его, притягнул зо всЂм рицерством и войском великим и великою добычю немецкою, который то Лев панства их поплюндровал. Наостаток и тые войска немецкие погромивши з триумфом вернулся до Полщи Щ. A гды был в КраковЂ, там приЂхали до Данила Романовича, монархи руского, барзо зацные послы от Инокентия Четвертого, папы римского Ъ, Обиза, бискуп беренский и каменецкий з инными чести годными духовными, котрые принесли ему от папы благословение, корону и скипетро ЬЫ царское, просячи его, абы не гордЂл благословением и ласкою папезскою, где теж был причиною Прондат, бискуп краковский, Болеслав, кроль полский, и Земовит, мазовецкий князь, и инших немало сенаторов и панов полских, абы принял той папезский дар и кролевство Руское Э, a был оборонцею и защитом всЂх панств христианских и едности костела римского. На що князь Данило Романовичь жадною мЂрою не призволил, мовячи: «Не годит ми ся в чюжом панст†такий сан великий на себе брати Ю, маючи свои власныи панства, и зараз до своего панства от[ъ]Ђхал, a гды до Хелма приЂхал, обачился з братом своим Василком; велце ся з собою утЂшили и Ђхали поСполу \л.435об.\ з Василком до Дорогичиня. Там же потом знову той же Обиза бискуп, легат папезский, и Прондат Я, бискуп краковский, приЂхали А, a Болеслав, кроль полский, и Земовит, князь Б мазоветский, през послы свои панов коронных до Дорогичина прислали, просячи, абы не гордЂл ласкою папезскою, a вдячне принял корону от него присланую на кролевство Руское. Еднак же Данило Романовичь велми вымовлялся, прекладаючи им великие трудности и В небезпеченства от татар, же им всЂ княжата и панове христианские против кождому неприятелеви его помочь и ратунок давати обЂцали, a напотым пришла матка его до него, мовячи: «Сыну мой Данило, чему так естесь затвердЂлого сердца, же так великого архиерея благословением гордиш и не хочеш короны королевской на голову свою взяти, за которую инные князеве и кроли кровь свою проливают, a я ненздная невЂста нехай бым так была щасливая, абым ся могла, ним умру, маткою кролевскою зватися и тебе укоронованнаго видЂти» Г. Що чуючи от матки своей ревно плакал и призволил на кролевство Д. A гды пришло o вЂру и о едность церкви всходнеи з костелом заходним, теды бискупы рекди, ижь «наш отец святый папа так мовит през нас: если бы хто мЂл вЂру святую грецкую и вси церемонии церкви святой всходней блюзнити и хулити, таковый нехай будет проклят навЂки и по вас того, абысте мЂли вЂру свою ламати, нигды не хочет» Е.

И так в том же ДорогичинЂ на Подляшу Данило Романович з великою радостю и утЂхою всЂх станов коронованый есть на кролевство Руское през Обиза бискупа и легата папезского, a потом з великим веселем роз[ъ]Ђхалися. A то дЂялося от Рожества Христова року 1257.

Данило кроль зголдовал ятвигов. Зараз по той коронации Данило, кроль руский, собравши руское войско, тягнул на ятвиги, котрые завше в лЂсах мешкали, ничого иншого не робячи, тылко з людских прац и лупов жили, a чинили великие шкоды в панствах руских и полских, выслав напервЂй сына своего Лва з рицерством Ж, бо завше y него над войском был гетманом, a потым сам за ним ишол з войском. Тамже, напавши на ятвяги, готовые вси войска их поразили и двох князей их забили, a иншие ятвиги всЂ присягли служити \л.437об.\ ему и дань отдавати c послушенством, чому велми поляцы заздростили.

. . . Року 1262. Мендок, князь литовский, зобравшися з войском, спалил замок Любелский З, бо на той час был деревяныи, и мЂсто спустошил до остатку по спустошеню БурондЂевом. Затым Данило, кроль руский, з войском притягнул до землЂ спустошоной и зараз еЂ русью осадил и замок Любелский змуровал з вежою круглою впосрод замку для обороны, мЂсто тежь обваровал и всю Любелскую и Сендомирскую землю опановал. Toro жь року Данило, кроль руский, еще болш приспособивши люду военного з руси и з литвы, з сынами и з Сварном, сестренцом своим ударил на замки татарские, котрые осЂли в руских панствах, a напервЂй послал Дениса Павловича з войском до Межибожа, a сам з княжаты до Болохова ишол, a сына своего Лва и Сварну, сестренца своего, на город \л.438.\ СЂмочь ЗЗ и на вси мЂста и замки над Тетеревю и инными рЂками будучие ИЙ, также Жидичин и Звягель, в которых татаре (выгубивши русь) сами мешкали. Тыи всЂ мЂста побрали и выпалили, a татар жадной и найменшое души не живили. Там теды татаре великими голосами кричали: «Янда, янда, диварикса» К, яко бы богу полецалися, a не дияволу. Там же татаров, жон и дЂтей их, великую барзо личбу позабияли, бо их несподЂване войска руские отвсюль наЂхали. Михаил Палеолиог з Царигорода французов выгнал Л.

Року 1263. Михаил Палеолиог знову опановал Константинополское грецкое царство, выгнавши французов з Балдвином М кролем их. И так знову до греков от латинников панство тое пришло, которое было под справованем их през лЂт 50, o чом пишет БЂлский, лист 123.

Року 1264. Данило, кроль руский, почал войско збирати з Василком своим братом, княземь володимерским, против Мендога, князя литовского и жмондского Н, хотячи Новгородка и остатка руских князств, которые Литва держала, достати, сподЂваючися до монархии Киевской, яко издавна было, привернути, a Литву през войну до голду привести. Послал тежь и до Болеслава Встыдливаго, кроля полского, и до инных княжат руских, просячи их, яко сусЂдов и панов христианских, o помочь противко поганой Литвы, але поляки ему вымовилися, будучи велми звоеваными от царя татарского Бурондая, c которым было татаров шестькрот сто тисячей О. Тому цареви было имен двЂ: Бурондаем прозвано спословицы ОО его жь самого, a имя мЂл власное П Кадан, внук Батиев, o котором вышей была взмЂнка, который то Кадан, прёшедши през краи руские, Полскую, Куявскую, Шлионскую землю, Мураву и Венгров трохи захопил пустошачи, але з Венгер зараз утЂк, боячися, абы и ему так не было, як дЂдови его Батиеви, згиненя; который то Батий згинул в Венгрех. A кроль Данило и Василко, брат ero, хотячи отвсюль Литву утиснути, послали князя Валента, сыновца Мендагова з подарками велми великими до мистра листанского Генрыка, просячи его, абы прибыл з войском своим воевати на Литву, на которую то войну мистр листанский охочо велми позволил. A другого сыновца Мендагова, Феофила, князя \л.438об.\ полоцкого, выправил Данило, кроль руский, з войском на отсЂчь Полоцку, гды жь Полоцка на той час Мендагово добывало войско.

A так Феофил, злучившися з листанским немецким мистром Р отбил литву пречь и отсЂк от Полоцка, a потым на килку мЂстцах войско Мендога, стрия своего, наголову поразил. Данило тежь кроль и Василко, брат его, князь володимерский, з другой стороны литву воевали и взяли от них Слоним, Волковыйск С, Мстибогов, которымы Т пановал Мендог. Учювши тое, Мендог, затрвожился велми, и выправил зараз послы свои до Данила, кроля руского, и до Василка, брата его, просячи o примирье, аже бы тым снаднЂй покой от них одержал. Послал им сына своего в закладЂ старшого Воиселка У, котрыи потым зостал чернцем, окрестившися в рускую вЂру. Але Данило кроль и Василко брат его, послов не приймуючи, a ни их слухаючи, тягнули з войском под Новгородок, a сына Мендагова Войселка послали до Слонима, a послов до Волковыйска, абы там зоставали под сторожею. A взявши Новгородок пустилися к УздзЂкову, палячи и пустошачи краи Мендаговы и велми много замков литовских побравши, своею русью осадили и вернулися до своих князств руских. A так Мендог, будучи отвсюль утисненый, послав др.угих послов до Данила кроля и Василка брата его, покорне просячи их o премирье Ф. A так ледво одержал покой от них Мендог за великими подарунками, и Данило звоевал Мазовшу Х.

Року 1265. Данило, кроль руский, давши Мендогови примирье a злучивши войско свое з его войском, учинил гетманом сестренца своего Ц Сварну Ч, a Мендог сам особою своею ишол з войском своим на Мазовшу, и ишли през лЂсы и старины, a вторгнувши зненацка y Мазовшу, збЂгли несподЂване Земовита, князя мозовецкого, з сыном Конрадом и зо всЂм двором его в фолварку в Вяздо†безпечне мешкаючого. Там Сварно сам своею рукою стял Земовита, князя мозовецкого, a сына его взял Мендог князь литовский Ш, и велми ласкаве з ним обходился, a потом Конрад выкупився в него. A так знову того ж року русь и литва, вздовжь и вшир, загоны свои войсковыи роспустивши, бЂдную Мазовшу окрутне сплюндровали Щ, и часть болшую земли Куявской збурили и з великого добычю скарбов, добытку, вязнев, стад и инших користей, попаливши замки Ъ, местечка, села додому повернули цЂло.

Сварно, князь руский, Полщу сплюндровал. Року 1266. Сварно, княжа руское, з войском руским и литовским на другий рок преправившися през Вислу Болеславови \л.439об.\ Встыдливому, кролеви полскому, около Кракова и Сендомира великие шкоды велми починивши, здобычами великими обтяжившися, вернулися до своих краев в покою.

Року 1267. Данило, кроль руский, помер Ы, зоста[ви]вши Ь по собЂ сынов двох: Лва и Романа, котрый ходил на помочь з войском руским Болеславови Встыдливому против Казимера князя куявского. А по смерти Данила кроля руского вщалися великие свары и бурды мижи княжатами рускими и сынами его, Лвом и Романом, o зверхность монархии Руской. Войселк тежь Мендоговичь, маючи час потому (под час интерегнум) килка замков руских опановал а, зобравши войско з литвы, з жмондов, з ятвягов тягнул на Волынь, хотячи выдрати Володимер з рук Лва Даниловича. Але Лев, чинячи мудре, з Войселком воины не вщинал, звлаща в затрвоженым по отцу свЂжо умерлым интерегнум, удался з Войселком в комъпромис до слушной o розных сполных границ угоды, котрый то Войселко всего Волыня упорне ся домагал, и роспустил войско свое Войселко, взявши час на сполную розмову з Лвом, кролевичем руским, и братом его Романом. A потом, будучи для ЬЬ угоды запрошеным до Володимера, зрадою Э забити есть и похованныи в Володимеру Э в монастыру святого Михаила Ю, бо был крещеный в рускую вЂру. Лев Данилович, забивши Войселка, славу и милость от руси одержал безпечно, сам в руских князствах, Подляском, Волынском, Киевском, Звиногородском и Подгорском, где Лвов мЂсто з двома замками на свое имя заложил Я, и по смерти стрыя своего Василия, брата Данилова, взявши Галичь широко и велможне пановал.

Року 1268. Лва Даниловича, великого князя, Лешко Чорный, крол полский, поразил А з войском его руским для той причины, же Лев мало що пред тым вторгнувши в Полшу великие починил Б шкоды ему.

Фамилия княжат Острозских. Роман Даниловичь, o котором Кромер чинит взмЂнку в книгах своих девятых, зоставил по собЂ сына Василия, князя Острозского В. Той Василий зоставил по собЂ сына Данила, княжа на Острогу; по ДанилЂ зостал сын его Феодор на Острогу; той Феодор против поляков мужне собЂ починал, наостаток от них з волохы преможон и поражон. По нем сын его Василий князем зостал Г на Острогу, а Д Василий зоставил по собЂ сына Ивана князем на Острогу Д; вси то были князЂ спокойные. От того Ивана был Константин князем Острозским и был пан валечный, поразил y Вишневца \л.439об.\ 24 000 татаров наголову Е, маючи при собЂ Миколая Каменецкого з шляхтою Подолских и Руских краев Ж, там же знову другим разом 26 000 татаров на пляцу положил. На Вендинской войнЂ в проиграной бит†з панами литовскими был поиманый и до Москвы заведен, там же его примушал князь московский, абы ему присягл, же противко его не мЂл воевати нигды, ани поляком помогати, чого он учинити не хотЂл, и так дорого окупитися мусЂл. Той Константин З двох потомков по собЂ зоставил, Илию и Константина. Илия помер без потомства, a Константин зоставил по собЂ двох сынов, Януша и Александра. Януш умер без потомства, a Александр сплодил двох сынов, Константина и Александра и дочок чотыри и з жалостю всЂх зыйшол c того свЂта. Немного теж и сынове его, Константин и Александер, по нем роскошовали, бо и они в молодом вЂку барзо живот сей смертию отменили.

Литва Русь воюет. Року 1274. Кгермонт Свияторовичь, князь жмутскийи литовский, зобравши войско, вторгнул на Волынь в державы Лва Даниловича, киевского и володимерского и луцкого князя, мстячися надним забитя Войселка, князя литовского ИЙ. Там великие починивши шкоды вернулся в покою до дому своего.

Гедимин, князь великий литовский, Русь плюндрует. Року 1285. Кгедимин Витенесовичь, великий князь литовский, з войском литовским и жмойтским, нЂмцов наголову поразивши, притягнул зненатска в землю Добринскую и всю сплюндровал. Потым того ж року, не складаючи зброи з себе, з тым же войском литовским и жмотским, также з русью полоцкою К, тягнул против волынским княжатам и напервЂй взял Володимер, забивши Володимира Лвовича, князя володимерского, а Л осадивши Володимер старостою своим и рицерством литовским, тягнул до Луцка против Лва Даниловича, князя луцкого, ижь Дорогичин М и Бересте литовское выдрал был ЛитвЂ. Лев слышачи то, же Володимер князь володимерский, сын его, есть поражоный и забитый от Гедимина, стрвожился собою и утекл до Брянска Н Сиверского до князя Романа, зятя своего, a Гедимин притягнул до Луцка и облегл замок. Зараз шляхта и чернь видячи, же князь их утекл, a их выдал, не хотЂли спротивлятися Гедимину, вси едностайне в моц и пановане зо всЂм \л.440.\ князством Луцким и всЂми пригородками его поддалися, и присягу потомного подданства учинили О, которых Гедимин, принявши в ласку, замок Луцкий и иншие пригородки рицерством своим осадивши и обваровавши, на зиму до Берестя литовского пустился. Там же сам зимуючи, войска свои вси роспустил в домы.

Року 1285. Гедимин П, великий князь литовский, скоро минул велик Р день С, зобравши все Т войско свое литовское, жмутское и руское, на другой недели по велице днЂ тягнул на князя киевского Станислава, от колЂна перваго, от варяг, князя российского Рурика У идущаго и пришед на него со многою силою, и притягнул найпервей под Овручов, замок князя Станислава, котрого добывши литвою осадил Ф. Потом Житомир, в котром много шляхты было замкнулося киевской, котрого то Житомира усилным штурмованем добывал Х; русь, боронячися, змордовалася; здалися Ц. Теды Гедимин старосту житомирского и рицерство руское зпровадил, a литвою своею мЂсто осадил.

Кгедимин, князь литовский, тягнет на Киев. Потом Гедимин тягнул в Киевские волости, бурячи и палячи, що видячи Станислав, князь киевский, змовился з иншими княжаты сЂверскими и збиралися противко литвЂ. Князь переяславский Олег, князь луцкий Лев, Роман бранский з рицерством и войском, якое могли на той час згромадити ЧШ, стягнулися на ратунок до Станислава князя киевского, котрый обозом лежал над Ирпенем рЂкою, три мили от Киева. И злучивши в купу войско свое, котрое было велми великое, такъже и от татаров маючи помочь, стояли ушиковавшися в справЂ, чюючи, же Гедимин з литвою от ЖитомЂра идет смЂле и спЂшно против им. B тым литва и жмод скоро притягнули; зараз обои войска натерли на себе гвалтовне, з луков и куш стрЂляючи, влачнями, шаблями, и киями биючися, муж c мужем, конь c конем тЂсно ся скупили, крик, гук, громот отвсюль огромный. Битва з обу сторон еднаково трвала, наостаток Гедимин стрвожился, видячи своих барзо много побитых, отлучился c полком едным от валного войска на сторону, a потым з великим криком ударил в бок еден на войско руское, и прервал шики Щ стисненыи и помЂшал. Русь же ся з чола мусЂла противко нему рушити. Литва, русь и жмонд в едной спра†на чолЂ и по боках стоячи, на змЂшаную русь тым смЂлей натирали, \л.440об.\ ижь не могл гвалтовнаго наЂзду их Станислав, князь киевский, вытрвати, почал назад Ъ уступаты, a литва за ними натирала гвалтовне ЪЪ. Олег тежь, князь переяславский, Роман князь бранский, Лев князь луцкий не долго на пляцу стояли, видячи князя Станислава, же з своими кияны уступовал. Еднак же Лев Даниловичь, князь луцкий, котрому ишло о Ы Луцкое князство, c котрого недавно был выгнан, смЂле над инших на литву натирал и з Олгом, князем переяславским. Там же в замЂшаной бит†князя Лва Даниловича и князя Олга забито Ь; a тая война была в тридесятих верстах от Киева над рЂкою ИрпЂнью. То видячи Станислав, князь киевский, и Роман, бранский князь, зараз тыл подали, a рицерство руское розно перхнуло в розсыпку, a литва и жмод ажь до самой ночи гонили, били, сЂкли и имали. A Гедимин на завтрешний день, освЂнувшии Э, вытхнул собЂ и войску своему по працы вчорайшой дал день едень вытхнути, a на другий день, не даючи руси проволоки, притягнул до Киева Ю и облегл замок, добываючи его уставичными штурмами, a облеженцем, если бы долго в упорЂ своем трвали, а не поддалися доброволне, за добытем напотым каранем без жадной милости грозил. Еднак же кияне, которые по свЂжой поражцЂ в мЂстЂ и замку з жонами и дЂтми и скарбами своими затворилися, долго боронилися и рицерско Я, сподЂваючися от князя своего Станислава ратунку и отсЂчи, але видячи, же в надЂи от пана своего ошукаными зостали, по намовах долгих зезволили и поддали самих А себе з мЂстом и замком Б. A напередь выишол против Гедиминови митрополит, епископы и архимандриты зо всЂм духовенством з крестами и корогвами, во всем аппаратЂ духовном, a за ними панове, бояре и все посполство В киевское выйшло, бючи чолом и подаючися в ласку и моц великому князю Гедимину; там же ему всЂ присягу и послушество учинили. Потым в[ъ]Ђхал Гедимин през мЂсто в замок Киевский звитязством. Взял, тежь през доброволное подане, и иншие вси пригородки киевские Г, або волости: БЂлгород, СлЂповрод, Канев, Черкасы; потым добыл и Бранска СЂверского и Переяславля, замку столечного княжат руских. Так, ижь за едным звитязством Д монархию Е Киевскую Ж, Волынскую З и князство СЂверское \л.441.\ ажь до Путивля за Киевом миль 40 опановал и до Литовского панства прилучил. Предложил теж в Кие†намЂстника своего Мендагова княжа Голшанского, сына Голшового, племенника своего, котрый был окрестился в христианскую вЂру и пановал в Кие†до Володимира Олгердовича, княжат Слуцких продка И, з великих князей литовских, лЂнЂею идучих от Голши, Витеня, Гедимина и Олгерда. A сей Владимир Олгердовичь, внук Гедимина князя литовского, имЂ во удЂлЂ от отца своего Олгерда Киевское княжение даже до Ягела кроля полского. Обаче от року Рожест[ва] Христова 1321, гды Гедимин, князь литовский, взя в свою власть Киев, самодержствие Киевское конечнЂ устай К, которое до власти Гедиминови пребысть лЂт 231.

Под литовскою же властию Киев держашеся даже до короля полского Казимира Ягеловича, a Ягело, кроль полский, Владимира Олгердовича князя Л киевского року отрожест[ва] Христова 1392 премЂни, вмЂсто Киева давши ему Копылье. Витолду же Киев по его волЂ пусти, a Витолд поступил Киев и княжение его Скиргайлу, брату Владимирову, по смерти же Скиргайловой постави Витолд на княжении Киевском от себе намЂстника князя Голшанского Иоанна Алгимунтовича М в року от Рожества Христова 1396.

Hosted by uCoz